ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΩΝ - ΟΠΕΜΕΔ -7η ΔΙΑΛΕΞΗ ΤΕΤΑΡΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΔΙΑΛΕΞΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ , ΜΕ ΓΕΝΙΚΟ ΤΙΤΛΟ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ - ΔΙΑΛΕΞΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΑΡΑΝΤΙΝΙΩΤΗ

Δευτέρα, 02/10/2023

Ευχαρίστως παραθέτομε κατωτέρω  τον σύνδεσμο  

https://youtu.be/BWrTbA2mSRE?si=DMJ1sgI9tIAntfs0

για την παρακολούθηση ή την εκ νέου παρακολούθηση  στο YouTube της 7ης    Διάλεξης του τέταρτου Κύκλου Διαλέξεων για την Διαμεσολάβηση ,με γενικό τίτλο «ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ» .Η  συγκεκριμένη Διάλεξη,  έχει τίτλο « Η αρχιτεκτονική της αποτελεσματικής επικοινωνίας» και ομιλητής  είναι ο κύριος Κωνσταντίνος Χαραντινιωτης.

Κατωτέρω παραθέτομε την « Φόρμουλα κατασκευής διαλεκτικών ερωτήσεων.»,την οποία ο ομιλητής υποσχέθηκε να μας αποστείλει και πράγματι  απέστειλε  προκειμενου να μας χρησιμεύσει ως «οδηγός» για την κατασκευή κατάλληλων ερωτήσεων κατά την διαδικασία της Διαμεσολάβηση».

 

Φόρμουλα κατασκευής διαλεκτικών ερωτήσεων

Η διαλεκτική μέθοδος του Σωκράτη μπορεί να αποτελέσει γερή βάση, για το χτίσιμο ερωτήσεων – «κλειδιών» που θα υποστηρίξουν την επιτυχημένη έκβαση της διαμεσολάβησης.

H διαλεκτική είναι μέθοδος ερωτήσεων και απαντήσεων, η οποία στηρίζεται στην κριτική σκέψη και στην αφαίρεση. Κατά τον Πλάτωνα βασική προϋπόθεση στη διαλεκτική είναι

η αφαίρεση των «περιττών». Περιττά σε αυτήν την περίπτωση είναι κυρίως οι πεποιθήσεις και οι προκαταλήψεις που δεν υπηρετούν την παραγωγική και αποτελεσματική σκέψη.

Οι ερωτήσεις με βάση τη διαλεκτική είναι σημαντικές κατά την διαμεσολάβηση διότι

 ενθαρρύνουν τον αυτοστοχασμό. Προκαλούν το μυαλό του ερωτηθέντα να διερευνήσει

 μονοπάτια σκέψης διαφορετικά από αυτά έχει συνηθίσει. Με αυτό τον τρόπο θα καταφέρει

 να ξεπεράσει αυτοματισμούς, στερεότυπα και περιοριστικές αντιλήψεις. Θα αρχίσει να

 σκέφτεται πιο νηφάλια και έτσι θα προαχθεί ένας ουσιαστικός διάλογος που θα οδηγήσει

 στην εξεύρεση κάποιας καλής λύσης.

 Προκειμένου κάποια ερώτηση να είναι διαλεκτική, χρειάζεται να πληροί τις εξής 3 προϋποθέσεις:

 ̈ Να είναι συνοπτική, ευθεία και σαφής.

 ̈ Να είναι ανοιχτή, αφήνοντας περιθώρια για στοχασμό, ταυτόχρονα όμως να

παραμένει συγκεκριμένη ως προς τον σκοπό της.

 ̈ Να έχει ουδέτερο τόνο. Να μην υπονοεί δηλαδή ότι κάτι είναι καλύτερο, και κάτι

άλλο χειρότερο.

 Ανάμεσα στις βασικές ερωτήσεις χρησιμοποιήστε στα σημεία που ταιριάζει, τα παρακάτω 3 είδη συμπληρωματικών ερωτήσεων: Την διευκρίνιση, τις προκλητικές υποθέσεις και τις αποδείξεις.

Είναι επίσης πολύ σημαντικό κατά την διάρκεια της συζήτησης ο διαμεσολαβητής να φροντίζει για τα εξής:

 ̈ Να καθαρίζει την σκέψη του από γνωστικές προκαταλήψεις και γενικεύσεις

 ̈ Να διατηρεί καλό έλεγχο επί των συναισθημάτων του

 ̈ Να παραμένει ενεργητικός ακροατής

Στην επόμενη σελίδα θα βρείτε ενδεικτικά «μοντέλα»

σαν πρότυπα, με βάσει τα οποία θα σχεδιάσετε διαλεκτικές ερωτήσεις ταιριαστές στο ζήτημα που σας ενδιαφέρει.

    

Ερωτήσεις που εστιάζουν στο ζητούμενο

Τι είναι το πιο σημαντικό για εσένα αυτή τη στιγμή;

Πού έχει νόημα για εσένα να εστιάσεις από εδώ και πέρα;

Με δεδομένο ό,τι έχει γίνει, τι είναι αυτό που σε ενδιαφέρει να διασφαλίσεις; Ποια είναι η συμβιβαστική λύση που θα σε έβρισκε ικανοποιημένο;

Ποια θα ήταν για εσένα μία βιώσιμη λύση;

Ερωτήσεις που θα διαλευκάνουν τις υποθέσεις

Πώς έχεις καταλήξει να υποθέτεις το “Χ”;

Τι άλλο θα μπορούσε να ισχύει εκτός από αυτό που υποστηρίζεις/πιστεύεις ότι ισχύει;

Ερωτήσεις που φέρνουν στο “φως” διαφορετικές οπτικές

Aν πάρεις απόσταση από το γεγονός, ποιες άλλες εναλλακτικές οπτικές υπάρχουν; Πώς πιστεύεις ότι φαίνεται η κατάσταση από την πλευρά του “Χ”;

Τι θα σκεφτόταν ένας άνθρωπος αν παρατηρούσε την κατάσταση από μία θέση διαφορετική από την δική σου;

Ερωτήσεις για ξεκαθάρισμα

Τι ακριβώς εννοείς όταν λες “Χ”;

Εξήγησε με ένα παράδειγμα τι εννοείς;

Τι ακριβώς εννοείς όταν λες ότι αισθάνθηκες/σκέφτηκες “έτσι”;

Τι είναι αυτό που πραγματικά σε οδήγησε να αισθανθείς/σκεφτείς “έτσι”; Υπάρχει κάτι που σκέφτεσαι και σε κάνει να το λες αυτό;

Ερωτήσεις που θα ρίξουν “φως” στα στοιχεία και στον συλλογισμό

Ποια στοιχεία υποστηρίζουν αυτό που λες;

Πόσο αδιάσειστα είναι τα στοιχεία που υποστηρίζουν αυτό που λες;

Έχεις όλες τις πληροφορίες που χρειάζεσαι προκειμένου να υποστηρίξεις με ασφάλεια αυτό που υποστηρίζεις;

Τι περιθώρια λάθους υπάρχουν σε αυτό που θεωρείς σωστό;

Υπάρχει κάτι που αισθάνεσαι και μπορεί να επηρεάζει λανθασμένα την κρίση σου; Υπάρχει κάποια παλαιότερη εμπειρία που μπορεί να επηρεάζει λανθασμένα την κρίση σου;

                                  Ερωτήσεις που θα ρίξουν “φως” στην εγκυρότητα της πηγής

  Υπάρχει κάτι που έχεις ακούσει ή έχεις δει και μπορεί να επηρεάζει λανθασμένα την κρίση σου;

   info@konstan+nosc.comwww.konstan+nosc.com

  

 Είμαι πάντα στη διάθεσή σας για να σας υποστηρίξω.

Konstantinos Charantiniotis

Well-being Consultant & Mindset Coach NLP Master Coach

Mindfulness & Meditation Teacher

info@konstan+nosc.comwww.konstan+nosc.com

 

 

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΩΝ.                                     ΟΠΕΜΕΔ   

        Κατερίνα Κωτσάκη.                                                      Νικόλας Κανελλόπουλος

                                                

 

 

 

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ